
15 marca - Światowy Dzień Konsumenta
Termin obchodów wiąże się z rocznicą przemówienia Johna F. Kennedy’ego,
skierowanego w 1962r. do amerykańskiego Kongresu.
W tej przemowie po raz pierwszy zaakcentowano potrzebę ochrony praw konsumentów.
Kennedy wypowiedział cztery podstawowe prawa konsumentów: prawo do bezpieczeństwa,
rzetelnej informacji, do wyboru oraz prawo do bycia wysłuchanym.
Z jego ust padło też znane stwierdzenie: "Konsumenci to my wszyscy".
Korzystając z tej okazji, przypominamy:
KONSUMENCIE NIE DAJ SIĘ OSZUKAĆ!
MASZ PRAWO DO ZMIANY DOSTAWCY USŁUG I WYBRANIA KORZYSTNIEJSZEJ OFERTY.
RÓB TO ŚWIADOMIE! NIE DAJ SIĘ OSZUKAĆ!
ZANIM PODPISZESZ UMOWĘ – PRZECZYTAJ!
- Upewnij się, z jaką firmą zawierasz umowę!
Masz wątpliwości co do warunków oferty? Nie musisz podpisywać umowy! - Bez względu czy masz lat 20 czy 80, jeśli podpisałeś – ponosisz konsekwencje.
Podpisanie umowy oznacza akceptację jej warunków. - Kiedy dzwoni konsultant przedstawiający się jako „twój dotychczasowy
dostawca usług” i proponuje atrakcyjną ofertę – BĄDŹ CZUJNY! - Sprawdź, czy umowa dotyczy twojego dostawcy.
Jeśli nie, zastanów się czy chcesz zmienić dostawcę. - Jeżeli na umowie widnieje logo nieznanej firmy, masz wątpliwości
co do oferty, kurier pośpiesza i utrudnia Ci przeczytanie umowy
NIE PODPISUJ! - Jeżeli podpisałeś umowę, dopilnuj, aby kurier zostawił Ci kopię.
To jego obowiązek, a dla ciebie ważna informacja, z kim zawarłeś umowę. - Nie daj się zwieść zapewnieniom, że umowa zostanie przesłana
później pocztą. - Jeśli pochopnie podpisałeś umowę, czujesz się wprowadzony w błąd,
oferta jest niekorzystna – możesz od niej odstąpić! - Konsument ma prawo odstąpić od umowy w terminie 14 dni.
Wystarczy wysłać oświadczenie przed upływem 14 dni.
W oświadczeniu podaj imię i nazwisko, adres, numer telefonu,
numer umowy i datę jej zawarcia.
Podpisz się! - Możliwość ta dotyczy umów zawartych na odległość (przez telefon,
Internet) lub poza lokalem przedsiębiorstwa, np. w domu konsumenta.