
15 marca - Światowy Dzień Konsumenta
Termin obchodów wiąże się z rocznicą przemówienia Johna F. Kennedy’ego, skierowanego w 1962r. do amerykańskiego Kongresu. W tej przemowie po raz pierwszy zaakcentowano potrzebę ochrony praw konsumentów.
Kennedy wypowiedział cztery podstawowe prawa konsumentów: prawo do bezpieczeństwa, rzetelnej informacji, do wyboru oraz prawo do bycia wysłuchanym.
Z jego ust padło też znane stwierdzenie: "Konsumenci to my wszyscy".
Korzystając z tej okazji, przypominamy:
KONSUMENCIE NIE DAJ SIĘ OSZUKAĆ!
MASZ PRAWO DO ZMIANY DOSTAWCY USŁUG I WYBRANIA KORZYSTNIEJSZEJ OFERTY.
RÓB TO ŚWIADOMIE! NIE DAJ SIĘ OSZUKAĆ!
ZANIM PODPISZESZ UMOWĘ – PRZECZYTAJ!
Upewnij się, z jaką firmą zawierasz umowę! Masz wątpliwości co do warunków oferty? Nie musisz podpisywać umowy!
Bez względu czy masz lat 20 czy 80, jeśli podpisałeś – ponosisz konsekwencje. Podpisanie umowy oznacza akceptację jej warunków.
Kiedy dzwoni konsultant przedstawiający się jako „twój dotychczasowy dostawca usług” i proponuje atrakcyjną ofertę – BĄDŹ CZUJNY!
Sprawdź, czy umowa dotyczy twojego dostawcy. Jeśli nie, zastanów się czy chcesz zmienić dostawcę.
Jeżeli na umowie widnieje logo nieznanej firmy, masz wątpliwości co do oferty, kurier pośpiesza i utrudnia Ci przeczytanie umowy NIE PODPISUJ!
Jeżeli podpisałeś umowę, dopilnuj, aby kurier zostawił Ci kopię. To jego obowiązek, a dla ciebie ważna informacja, z kim zawarłeś umowę.
Nie daj się zwieść zapewnieniom, że umowa zostanie przesłana później pocztą.
Jeśli pochopnie podpisałeś umowę, czujesz się wprowadzony w błąd, oferta jest niekorzystna – możesz od niej odstąpić!
Konsument ma prawo odstąpić od umowy w terminie 14 dni. Wystarczy wysłać oświadczenie przed upływem 14 dni. W oświadczeniu podaj imię i nazwisko, adres, numer telefonu, numer umowy i datę jej zawarcia. Podpisz się!
Możliwość ta dotyczy umów zawartych na odległość (przez telefon, Internet) lub poza lokalem przedsiębiorstwa, np. w domu konsumenta.