Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Ireny Kosmowskiej

Tutaj powinien być opis

Realizacja Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa w ZSCKR w Korolówce-Osadzie

Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego
w Korolówce-Osadzie

realizuje

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

           

Wniosek ZSCKR im. Ireny Kosmowskiej w Korolówce-Osadzie dotyczący uczestnictwa szkoły w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa został pozytywnie zaakceptowany i w lipcu 2020 r. szkoła otrzymała  dotację w wysokości 12 tysięcy złotych na zakup nowości wydawniczych do biblioteki szkolnej.

W ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa  cała wspólnota szkolna zaangażowała się w działania promujące czytelnictwo i  realizowała projekty edukacyjne z wykorzystaniem nowo zakupionych książek. Zorganizowano plebiscyt na najciekawsze książki polecone przez uczniów, nauczycieli, rodziców i pracowników szkoły. Część tytułów pochodziła ze stron internetowych „Lubimy czytać” (Top 100), czasopism młodzieżowych („Cogito”). Księgozbiór biblioteki wzbogacił się o 499 woluminów, w tym  338 lektur zgodnych z nową podstawą programową (uwzględniono pozycje uzupełniające na poziomie podstawowym i rozszerzonym). Pozostałe, to nowości wydawnicze, bestsellery młodzieżowe, książki historyczne (m.in. autorstwa Normana Daviesa), podróżnicze (Jacka Pałkiewicza, Tomka Michniewicza, Marka Wałkuskiego czy Jana Maartena Troosta) oraz psychologiczne (o problemach dorastającej młodzieży). Dużą część nowych zbiorów stanowią książki poświęcone zarówno kuchni dawnej ( w tym replinty), regionalnej, jak i współczesnej. Niewątpliwym hitem jest  Prawdziwa kuchnia polska Hanny Szymanderskiej, Dwór wiejski Karoliny Nakwaski, Ilustrowany kucharz krakowski Marii Gruszeckiej. Nowości zostały wyeksponowane. W bibliotece szkolnej wydzielono regały z zakupionymi książkami (z podziałem na działy: literatura piękna, młodzieżowa, kryminały, literatura podróżnicza, historyczna, psychologiczna, książki kucharskie, zielarskie i popularno-naukowe, które miały ułatwić uczniom poszukiwania. Dostosowano pracę biblioteki do potrzeb uczniów, w szczególności przez umożliwienie im wypożyczania w okresie pandemii COVID-19  oraz na czas ferii i wakacji. Uwzględniono też potrzeby uczniów niepełnosprawnych przy zakupie książek. Wzięto pod uwagę propozycje zarówno rodziców, pedagoga szkolnego i wychowawców (audiobooki, książki o treści terapeutycznej, z czcionką ułatwiającą czytanie). Nauczyciele bibliotekarze przygotowali List otwarty do rodziców i uczniów na temat wpływu czytelnictwa na rozwój dzieci i młodzieży oraz prezentację multimedialną Czytanie pomaga zrozumieć siebie i innych. Materiały zostały zaprezentowane przez wychowawców w dniu 19.09.2020 r. podczas zebrania z rodzicami. Podjęto też współpracę z innymi bibliotekami, m.in. Miejską Biblioteką Publiczną we Włodawie, Gminną Biblioteką Publiczną w Wyrykach i Biblioteką Publiczną Gminną w Susznie.

Zrealizowano 7 projektów edukacyjnych z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej:

1. Narodowe Czytanie „Balladyny” Juliusza Słowackiego. 16.09.2020 r. w naszej szkole miało miejsce Narodowe Czytanie „Balladyny” Juliusza Słowackiego.

Uczniowie ze Szkolnego Koła Teatralnego „Korale” (14 osób) wraz z bibliotekarzami: Ewą Krzywanią i Katarzyną Bajdek-Tetiurką przygotowali mini spektakl plenerowy oparty na fragmentach utworu. Wykorzystano stroje ludowe, kostiumy historyczne oraz rekwizyty. Zadbano o tło muzyczne (muzyka klasyczna oraz współczesne utwory nawiązujące do „Balladyny”, m.in. W. Młynarskiego).

Na zakończenie wszyscy otrzymali słodki poczęstunek: placek z malinami wykonany przez naszych „gastronomów”.

Szkolną edycję Narodowego Czytania udokumentowano fotorelacją i notatką na stronie szkoły, gazetką w bibliotece oraz gablotą (prezydencki egzemplarz „Balladyny”, pieczęć, list, podziękowanie z Kancelarii Prezydenta oraz zdjęcia).

2. My i nasze emocje. Projekt edukacyjny i forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej skierowany do grupy młodzieży „z problemami” (wrzesień - grudzień). Zajęcia rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne, ukierunkowane na rozwój umiejętności komunikowania się, rozwiązywania konfliktów, współpracy w grupie, okazywania empatii i rozumienia własnych emocji. Spotkania spełniały też cele  terapeutyczne: budowanie pozytywnego obrazu siebie  i poczucia własnej wartości, odreagowania emocji i napięć związanych z okresem dojrzewania (niepowodzenia szkolne i społeczne), rozpoznawanie i nieagresywne wyrażanie emocji, uczenia postaw wzajemnego szacunku. Prowadząca program – pedagog szkolny - Anna Kuźmiuk, zastosowała wiele metod pracy: dyskusja, wykład psychodrama, muzykoterapia, zabawy plastyczno-ruchowe, zabawy integracyjne, burza mózgów.
Do przygotowania zajęć wykorzystała nowo pozyskane książki w ramach NPRC,
 m.in. Scenariusze lekcji wychowawczych dla nauczycieli i wychowawców, Socjoterapia
w pracy z dziećmi i młodzieżą, Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań.
W oparciu o zaproponowane do wyboru lektury o tematyce młodzieżowej (także ze strony internetowej www.lubimycztac.pl) odbywały się dyskusje problemowe ( np. Anna Onichimowska: Hera moja miłość, Lot Komety, John Green: Gwiazd naszych wina, 19 razy Katherine, Szukając Alaski, Barbara Rosiek: Ćpunka, Pamiętnik narkomanki, Katarzyna Michalak seria Sklepik

 z Niespodzianką).

3. Niepodległa. Fakty i mity. Projekt dedykowany do grupy „historyków”,
która pod kierunkiem p. Katarzyny Bajdek-Tetiurki i Doroty Redde-Sawczuk poznawała „trudne” karty historii Polski i swojego regionu. Próbowano rozstrzygnąć kontrowersyjne tematy związane  z przyjęciem chrześcijaństwa, powstaniami narodowymi, problem żołnierzy „wyklętych”, holocaustu na ziemiach polskich, zapomnianych bohaterów itp. Służyły temu prezentacje materiałów i dokumentów historycznych. Nowością okazały się książki Normana Daviesa: Serce Europy, Boże igrzysko, Rozprawa historyka z historią, Europa walczy 1939-1945 (zamówione w ramach NPRC). Jednym z priorytetów szkoły jest wychowanie patriotyczne młodzieży. Edukacją patriotyczną objęta jest cała społeczność szkolna.

17 września 2020 r. delegacja uczniów z pocztem sztandarowym szkoły uczestniczyła w obchodach 81 rocznicy agresji sowieckiej na Polskę. Uroczystość odbyła się w Wytycznie przy Kopcu Chwały, który upamiętnia bitwę żołnierzy Korpusu Ochrony Pogranicza dowodzonych przez generała Wilhelma Orlik-Rückemanna. W uroczystości uczestniczył Prezydent RP Andrzej Duda  wraz z Małżonką.

W ramach projektu, dwieuczennice wzięły udział w konkursie „Niepodległa piórem i obiektywem”, organizowanym przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Przygotowane zostały dwie prace konkursowe: opowiadanie o tematyce dotyczącej Bitwy Warszawskiej 1920 roku i wiersz o miłości do Ojczyzny (opiekun konkursu : Justyna Wołos).

Z okazji Święta Niepodległości została przygotowana prezentacja multimedialna pt. Akademia z okazji Święta Niepodległości i udostępniona nauczycielom i uczniom w e-dzienniku. Twórcy prezentacji pod kierunkiem Katarzyny Bajdek-Tetiurki wykorzystali m.in. materiały z Wielkiej Księgi Patriotycznej, w tym nagrania pieśni patriotycznych na płytach CD.

4. Patronka Irena Kosmowska. Projekt adresowany głównie do klas pierwszych,
ale odbiorcami są wszyscy uczniowie. Przygotowano wystawę poświęconą życiu
 i działalności Ireny Kosmowskiej ( głównie fotografie Patronki, dokumenty, fragmenty listów). Nauczyciele bibliotekarze sporządzili zestawienie bibliograficzne książek, artykułów prasowych, audycji radiowych na temat Ireny Kosmowskiej i udostępnili wychowawcom  i uczniom. Uwzględniono m.in.: ideały i wartości polityczne działaczki, Irena Kosmowska jako pierwsza i jedyna kobieta w parlamencie II Rzeczypospolitej, inicjatorka szkoły gospodarczej dla dziewcząt w Krasieninie, działaczka ruchu ludowego, pedagog, publicystka. Ale także warszawska radykałka, feministka, buntowniczka, kobieta odważna, wrażliwa na krzywdę ludzką, niezmordowana patriotka – dla nas współczesnych (i młodzieży i nauczycieli) -  wzór i autorytet. 22 grudnia obchodzony jest w szkole Dzień Patronki Szkoły. Klasa I PTM z wychowawcą Katarzyną Bajdek-Tetiurką przygotowała prezentację multimedialną pt. Patron szkoły – to duch opiekuńczy szkoły i udostępniła na stronie internetowej szkoły oraz na facebooku. Zainspirowana tematem buntowniczek uczennica klasy IV wysłała pracę plastyczną na II Ogólnopolski konkurs plastyczno-literacki „Buntowniczki” organizowany przez Bibliotekę Publiczną w dzielnicy Wawer w Warszawie. Konkurs „Buntowniczki” powstał z myślą o uhonorowaniu i upamiętnieniu sylwetek wybitnych Polek, które swoją postawą i działalnością przysłużyły się umacnianiu wolności, tolerancji i postaw społecznych. (opiekun: Diana Łubkowska).

5. Tradycja i współczesność w kuchni polskiej i regionalnej.

Opiekunem projektu jest Małgorzata Kostka (prowadzi zajęcia w technikum żywienia i usług gastronomicznych). Uczniowie poznają sekrety kuchni staropolskiej, regionalnej (z okolic Włodawy), ale także współczesne trendy kulinarne. Wykonują potrawy z przepisów z zeszytu lub pamięci swoich babć, mam, cioć, ale też często sięgają po nowości biblioteczne z tej dziedziny. Dużym zainteresowaniem cieszy się Prawdziwa kuchnia polska Hanny Szymanderskiej, 365 obiadów Lucyny Ćwierczakiewiczowej, Dwór wiejski Karoliny Nakwaski, Ilustrowany kucharz krakowski Marii Gruszeckiej czy Jarosława Dumanowskiego Kapłony i szczeżuje. Opowieść o zapomnianej kuchni. Spotkaniom przy stole towarzyszą gawędy, anegdoty  i ploteczki o znanych postaciach historycznych czy autorach. Obecnie przepisy i porady są często kserowane, skanowane, fotografowane i wysyłane do uczniów, którzy w warunkach domowych wykonują potrawy, przygotowują dokumentację i wysyłają do nauczyciela. 
W ten sposób 16.11.2020 r. powstała galeria wypieków na Dzień Ciasta zamieszczona
 na stronie szkoły.

6. Książka oknem na świat.

Dla tych, których interesuje świat daleki i bliski, podróże, ludzie i ich zwyczaje, kultura, historia, kuchnia, polityka, zabytki, osobliwości i cuda – projekt będący pomysłem pana  Andrzeja Rabczuka ( w formie pogadanek, rebusów, quizów, prezentacji w PowerPoint, zdjęć wybranych obiektów, przepisów kulinarnych z różnych kuchni świata, nagranych piosenek czy filmów). Wymiana zebranych materiałów pobudza wyobraźnię, zachęca do dalszych poszukiwań, a także motywuje do podejmowania działań zmierzających do realizacji marzeń o niezwykłych podróżach Projekt jest swoistą antytezą  do sytuacji, w jakiej się znaleźliśmy przez pandemię COVID -19. Książki geograficzno-podróżnicze są antidotum na czas, kiedy jesteśmy zamknięci w czterech ścianach  i nie możemy zwiedzać kraju, świata, zwyczajnie podróżować.  Pomocne w zadaniach  są  nowe książki zakupione w ramach NPRC: Atlas osobliwości Foera Joshua, Podróże Twoich marzeń. Niezapomniane miejsca na ziemi Mary Ann Gallagher, Najlepsze miejsce  na świecie, by być w nim dziś (praca zbiorowa), Dubaj. Prawdziwe oblicze Jacka Pałkiewicza, Nowy pomysł na Polskę. Ranking atrakcji Magdaleny Stefańczyk, Moja Japonia Anny Golisz, Pewnego razu na Kaukazie Magdaleny Wiśniewskiej, Zagubiony w Chinach Jana Maartena Troosta i wiele innych, które czekają w bibliotece na swoich czytelników.

7. Booktalking, czyli pięć minut o książce.

Uczniowie wszystkich klas otrzymali zadanie przygotowania prezentacji na temat przeczytanej z biblioteki szkolnej książki, zareklamowanie jej, stosując różne formy przekazu w taki sposób, by inni chcieli  po nią sięgnąć i przeczytać. Może to być przedstawienie bohaterów, fabuły, prezentacji multimedialnej czy też kilku scen z książki. Projekt w trakcie realizacji.

Dzięki udziałowi w Programie biblioteka wzbogaciła księgozbiór nie tylko o lektury szkolne (to też ważne dla naszych uczniów, gdy książka jest nowa, ładnie wydana!) ale także o książki zgodne z potrzebami i zainteresowaniami czytelników.

Nowości zakupione do biblioteki są atrakcyjne, to książki poczytnych autorów. W planie mamy zakup regionaliów lubelskich (książki miejscowych, lokalnych twórców i bardziej znanych z  Ziemi Lubelskiej) oraz książki na temat regionalnych zwyczajów, tradycji, obrzędów i wierzeń ludowych. Zamierzamy też uzupełnić księgozbiór o nowości wydawnicze dla młodzieży.

Program zintegrował różnorodne działania nauczycieli bibliotekarzy, rodziców, dyrektora szkoły oraz radę pedagogiczną wokół promocji czytelnictwa w szkole i w środowisku lokalnym. Udział w Programie otworzył wiele możliwości do nowych, ciekawych działań w naszej szkole, w tym w bibliotece. Realizacja Programu przypadła na trudny czas pandemii COVID -19. Szkoła od 4 października przeszła całkowicie na tryb nauki zdalnej, co zdecydowanie zahamowało i ograniczyło możliwości realizacji projektów, zadań i planów (m.in. współpracę z innymi bibliotekami i instytucjami, działalność koła teatralnego itp.). 
Z wielu zrezygnowano. Sytuacja wymusiła też inne formy komunikowania się i realizacji zadań (wykorzystanie mediów, Internetu). Obecnie trudno mówić o przyroście aktywności czytelniczej, aczkolwiek mamy nadzieję, że podjęte działania zaowocują w latach następnych.

Dziękuję wszystkim, którzy w jakikolwiek sposób zaangażowali się w realizację programu
w naszej szkole i zapraszam do biblioteki.

Ewa Krzywania