
Wytyczne dotyczące organizacji pracy Zespołu Szkól Centrum Kształcenia Rolniczego im. Ireny Kosmowskiej w Korolówce-Osadzie w systemie zdalnym (od 9 listopada 2020 r. - po zmianach
Wytyczne dotyczące organizacji pracy Zespołu Szkól Centrum Kształcenia Rolniczego
im. Ireny Kosmowskiej w Korolówce-Osadzie
w systemie zdalnym (od 9 listopada 2020 r. - po zmianach)
I. Postanowienia ogólne
- Wytyczne dotyczą organizacji pracy w systemie zdalnym w Zespole Szkól Centrum Kształcenia Rolniczego im. Ireny Kosmowskiej w Korolówce-Osadzie w okresie ograniczenia jej funkcjonowania w całości ze względu na zwiększone ryzyko zagrożenia uczniów i pracowników zakażeniem Covid-19.
- Czas ograniczenia funkcjonowania szkoły trwa do odwołania.
- Wytyczne są informacją dla nauczycieli, uczniów i rodziców/opiekunów o zasadach nauczania na odległość.
II. Organizacja pracy szkoły
- W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania Szkoły wprowadza się formę kształcenia na odległość.
- Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość to aktywność nauczyciela i ucznia, która może odbywać się z użyciem monitorów ekranowych, ale także bez ich użycia – w formie ustalonej przez dyrektora szkoły w porozumieniu z nauczycielami danej szkoły i po poinformowaniu przez wychowawców rodziców ucznia/ucznia o sposobie realizacji zajęć.
- Uczniowie, którzy są obecni na zajęciach praktycznych, powinni mieć wpisaną obecność, natomiast na przedmiotach nauczanych zdalnie – symbol nz (kiedy zajęcia, prace są zadawane przez e- dziennik lub e-mail), on – kiedy uczeń uczestniczy
w zajęciach online. - Podstawową platformą komunikacyjną nauczycieli z uczniami i rodzicami jest Dziennik elektroniczny UONET+ oraz platforma Microsoft Office 365 w tym Teams.
- Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość to aktywność nauczyciela i ucznia.
- Szkoła realizując kształcenie na odległość wykorzystuje również inne platformy internetowe, między innymi:
www.epodreczniki.pl,
www.gov.pl/zdalnelekcje,
www.cke.gov.pl,
www.lektury.gov.pl ,
www.kopernik.org.pl,
www.etwinning.pl,
www.przystanekhistoria.pl,
https://etwinning.pl/zdalna-edukacja-z-etwinning/,
https://pl.khanacademy.org/,
https://learningapps.org/ - Nauczyciele na w/w platformach mogą:
- prowadzić lekcje online;
- zamieszczać i wykorzystywać nagrania z przygotowanymi
materiałami edukacyjnymi, nagraną lekcją; - zamieszczać i wykorzystywać prezentacje;
- zamieszczać i wykorzystywać linki do innych stron internetowych z materiałami edukacyjnymi;
- zamieszczać i wykorzystywać zadania, ćwiczenia, karty pracy do wykonania dla ucznia.
- Do zajęć prowadzonych przez nauczyciela bezpośrednio z uczniami z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość zalicza się:
- prowadzenie zajęć online;
- rozmowy telefoniczne z uczniami;
- rozmowy z uczniami na czacie tekstowym, na forum dyskusyjnym;
- prowadzenie wideokonferencji/webinariów i innych form komunikowania się online;
- prowadzenie korespondencji mailowej lub za pośrednictwem innych dostępnych
form komunikowania się na odległość; - Uczniowie mogą przesyłać drogą elektroniczną odrobione prace domowe (w postaci skanów lub plików), a jeżeli nie mają możliwości dostępu do Internetu to również telefonicznie mogą porozumiewać się z nauczycielem. Zadana przez nauczyciela praca musi być odesłana w terminie przez niego wyznaczonym.
- Od 9 listopada 2020 r. dla uczniów klas czwartych odbywają się konsultacje maturalne według ustalonego harmonogramu (dostępnego na stronie internetowej z zachowaniem reżimu sanitarnego).
III. Przekazywanie uczniom materiałów edukacyjnych
- Wychowawca klasy zobowiązany jest do sprawdzenia czy uczeń ma dostęp
do narzędzi wykorzystywanych w edukacji zdalnej (laptop, zestaw komputerowy, tablet, smartfon) a następnie przekazania pozyskanych informacji nauczycielom oraz dyrekcji. - W przypadku, kiedy uczeń nie ma dostępu do internetu, wychowawca informuje
o tym fakcie nauczycieli uczących w danej klasie, którzy są zobowiązani
do niezwłocznego przygotowania materiałów edukacyjnych i ich przesłania
do sekretariatu. - Pracownik sekretariatu drukuje materiały, które może odebrać rodzic/prawny opiekun lub pełnoletni uczeń; dopuszcza się wysłanie materiałów tradycyjną pocztą.
IV. Ocenianie uczniów w nauczaniu zdalnym
- Ocenianie bieżące polega na wystawieniu oceny zgodnie z przyjętą skalą stopni w Szkole, z uwzględnieniem w szczególności: co uczeń zrobił dobrze, co wymaga poprawy a także wysiłku wkładanego w wykonanie zadania przez ucznia za:
- odpowiedzi ustne w czasie zajęć online lub w trakcie rozmów telefonicznych;
- wypowiedzi uczniów na czacie tekstowym, na forum dyskusyjnym;
- wypowiedzi uczniów w czasie wideokonferencji/webinariów i innych form komunikowania się online;
- wykonanych w domu zadań zleconych przez nauczyciela, przesłanych mailem lub inną drogą elektroniczną, np.: w formie projektu, prezentacji, plakatu, karty pracy;
- testy online udostępnione na wybranej platformie.
- Prace wykonywane przez uczniów dostosowane są do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
- Prace zadawane uczniom do samodzielnego wykonania w domu, które podlegają ocenie, powinny uwzględniać warunki techniczne, takie jak: dostęp ucznia
do Internetu oraz jego jakość, urządzenia dostępne do zdalnej nauki oraz liczbę osób, które oprócz ucznia z nich korzystają. - Liczba zadanych prac zależy od nauczyciela przedmiotu, należy jednak mieć
na uwadze wyeliminowanie nadmiernego obciążenia i zachowanie odpowiednich warunków higieny. - Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie mogą mieć wpływu czynniki związane z ograniczonym dostępem do sprzętu komputerowego i do Internetu.
- Jeśli uczeń nie jest w stanie wykonać poleceń nauczyciela w systemie nauczania zdalnego ze względu na swoje ograniczone możliwości psychofizyczne, nauczyciel ma umożliwić mu wykonanie tych zadań za pomocą sms lub w wersji papierowej.
- Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie może mieć wpływu poziom jego kompetencji cyfrowych. Nauczyciel ma obowiązek wziąć pod uwagę zróżnicowany poziom umiejętności obsługi narzędzi informatycznych i dostosować poziom trudności wybranego zadania oraz czas jego wykonania do możliwości psychofizycznych ucznia,
- W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania Szkoły przy ustalaniu oceny zachowania ucznia, bierze się pod uwagę jego aktywność w nauczaniu zdalnym.
- Nauczyciel – wychowawca przy wystawianiu ocen z zachowania zwraca również uwagę na zastosowanie zasad netykiety (uwagi przekazywane przez nauczycieli).
- Uczniowie dodatkowo otrzymują informację zwrotną o postępach w nauce oraz ocenach na bieżąco w czasie zajęć online oraz w trakcie konsultacji wyznaczonych w tygodniowym planie godzin zajęć.
V. Sposoby dokumentowania nauczania i wychowania
- Współpracę nauczycieli z uczniami i rodzicami koordynuje Dyrektor szkoły.
- Problemy zgłaszane nauczycielom przez uczniów i rodziców powinny być na bieżąco przekazywane Dyrektorowi szkoły.
- Nauczyciel zobowiązany jest do regularnego odczytywania wiadomości wysyłanych przez dyrektora poprzez e-dziennik, maila, wiadomość sms oraz poprzez komunikatory internetowe i w razie potrzeby bezzwłoczne udzielanie odpowiedzi
na informacje. - Dokumentowanie przebiegu nauczania i wychowania odbywa poprzez systematyczne rejestrowanie odbytych zajęć w dzienniku elektronicznym.
- Frekwencję uczniów wpisuje się w dzienniku elektronicznym (on/nz).
VI. Współpraca z rodzicami i formy wsparcia rodziców.
- Rodzic/prawny opiekun dziecka ma obowiązek stałego kontaktu z nauczycielem
w razie pojawiających się trudności w nauce lub innych przyczyn nieaktywności ucznia w procesie dydaktycznym (brak logowania, brak aktywności w odrabianiu zadań domowych, brak odpowiedzi na maile nauczycieli, itp.). - Nauczyciel informuje uczniów i rodziców o postępach ucznia w nauce oraz uzyskanych przez niego ocenach w dzienniku elektronicznym.
- Wychowawcy i pedagog rozpoznają aktualną sytuację ucznia i jego funkcjonowanie w środowisku rodzinnym, kontaktując się z uczniem i jego rodzicami, opracowując plan działania pomocowego, w tym z udziałem poradni pedagogiczno– psychologicznych i innych instytucji wspomagających funkcjonowanie dziecka
w szkole i środowisku lokalnym. - Pedagog i wychowawcy klas, w porozumieniu z rodzicami uczniów,
są odpowiedzialni za udzielanie uczniom pomocy pedagogiczno-psychologicznej, zgodnie z obowiązującym prawem. - Wszyscy nauczyciele dostosowują wymagania do potrzeb uczniów objętych w roku szkolnym 2020/2021 pomocą pedagogiczno-psychologiczną, zgodnie z zaleceniami poradni pp.
- Rodzice/prawni opiekunowie wspomagają swoje dzieci w nauce zdalnej przez czuwanie nad uczestniczeniem w zdalnym nauczaniu, wykonywaniu zadań przez uczniów, kontakty z nauczycielami.
VII. Kształcenie zawodowe
- Zajęcia z zakresu kształcenia zawodowego mogą być prowadzone w sposób zdalny przede wszystkim w zakresie teoretycznych przedmiotów zawodowych. W ograniczonym stopniu mogą odbywać się również w zakresie zajęć praktycznych, gdy z programu nauczania danego zawodu wynika możliwość realizacji wybranych treści nauczania (efektów kształcenia) dotyczących umiejętności praktycznych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- W kształceniu zawodowym, podobnie jak w kształceniu ogólnym, podczas nauczania zdalnego stosuje się metody pobudzające aktywność ucznia – stawia się przed uczniem zadania wymagające samodzielnego poszukiwania wiedzy w materiałach branżowych oraz inspiruje do samokształcenia. Istotna jest także praktyka dzielenia się wiedzą: konsultacje między uczniami, prezentacje, konsultacje w grupach społecznościowych.
- Od 9 listopada 2020 r. zajęcia praktyczne dla uczniów klas czwartych odbywają się w szkole według ustalonego harmonogramu.
Ważniejsza od wybranej formy nauczania jest możliwość zrealizowania celu nauczania, przy zachowaniu bezpieczeństwa wszystkich stron. Nie chodzi tylko o bezpieczeństwo fizyczne, związane ze stanem zagrożenia epidemiologicznego, ale także o zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem.
„Najpierw Maslow, potem Bloom”