Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Ireny Kosmowskiej

Czym zajmuje się psycholog szkolny?

  • diagnozą potencjalnych możliwości ucznia;
  • analizą przyczyn niepowodzeń szkolnych oraz negatywnego zachowania ucznia;
  • działaniami profilaktycznymi w celu zapobiegania pojawianiu się problemów;
  • doradztwem w zakresie wyboru kierunku dalszego kształcenia i zawodu 
  • współpracą z rodzicami w zakresie zagadnień wychowawczych (wskazówki związane z zagadnieniami wychowawczymi, wskazanie odpowiedniej literatury); 
  • współpracą z nauczycielami i wychowawcami klas (zajęcia integracyjne, pomoc w rozwiązywaniu konfliktów klasowych); 
  • współpracą z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną, Ośrodkiem Rozwiązywania Problemów Alkoholowych itp.; 
  • organizowaniem warsztatów mających na celu m.in. rozwój umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach, kreowanie postawy asertywnej.

 Kto może się zgłosić?

1. Uczeń, gdy:

  • ma trudności w szkole z nauką lub w kontaktach z rówieśnikami;
  • nie czuje się w szkole bezpiecznie (jest zastraszany lub dyskryminowany);
  • w jego domu rodzinnym dzieje się coś, co utrudnia mu dobre funkcjonowanie;

2. Rodzic, gdy:

  • nie radzi sobie z dzieckiem w domu lub zauważa negatywne przejawy jego zachowania;
  • chciałby lepiej zrozumieć swoje dziecko.

3. Nauczyciel, gdy:

  • doświadcza trudności z uczniem lub zauważa konflikt między uczniami w klasie;
  • szuka nowych form pomocy mających swoje swe źródło w psychologii.

Do zadań pedagoga należy w szczególności:

  1. prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów;
  2. diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów;
  3. udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
  4. podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
  5. minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
  6. inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
  7. pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
  8. wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej.

Realizowane formy pomocy psychologiczno - pedagogicznej:

  • Zajęcia integracyjne,
  • Zajęcia profilaktyczne - przeciwdziałanie agresji i przemocy, profilaktyka zdrowotna i uzależnień,
  • Zajęcia wychowawcze - m.in. zajęcia z zakresu komunikacji interpersonalnej, rozpoznawania i wyrażania uczuć, tolerancji, konfliktów i sposobów ich rozwiązywania, radzenia sobie ze stresem, rozwoju osobistego , poczucia własnej wartości ,
  • Zajęcia z doradztwa zawodowego ,
  • Zajęcia rewalidacyjne,
  • Porady dla uczniów,
  • Porady i konsultacje dla rodziców,
  • Porady i konsultacje dla nauczycieli.
  • Wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.