Szkoła w Korolówce – Osadzie zapewnia każdemu uczniowi warunki do wszechstronnego rozwoju – zarówno na gruncie zawodowym, jak i emocjonalnym, społecznym. Umożliwia także uczniom zdobywanie kompetencji w europejskich realiach i zwiększenie ich atrakcyjności na rynku pracy. Temu służą m.in. staże zagraniczne w greckich przedsiębiorstwach. W ramach projektu „Europejska Korolówka – staże zagraniczne szansą na rozwój” nr 2019-1-PL01-KA102-061853, realizowanego w ramach Programu Erasmus+, sektor Kształcenie i szkolenie zawodowe zaplanowano dwa wyjazdy na mobilności zagraniczne w terminach: 21.10. – 01.11.2019 r. i 27.04 – 08.05.2020 r.

W okresie od 21 października do 1 listopada 2019 roku 50 – osobowa grupa młodzieży klas czwartych i trzecich kształcąca się w zawodach: technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki, technik agrobiznesu i technik żywienia i usług gastronomicznych realizowała 80 godzinny staż zawodowy, a także ciekawy program edukacyjno – kulturowy, który pomógł im poznać Grecję, jej historyczne i kulturalne dziedzictwo, tradycje, kulinaria oraz bogactwo przyrody Riwiery Olimpijskiej ( zakwaterowanie w malowniczym miasteczku Neos Pantelejmon nad Morzem Egejskim u stóp masywu Olimp).

Uczniowie z kierunku technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki zapoznawali się z organizacją i metodami pracy w tamtejszych placówkach. Pod okiem właściciela i mechaników warsztatu Asterios Sotiriou w Pyrgetos Lariras sprawdzali stan techniczny maszyn i urządzeń, wykonywali prace konserwacyjno – naprawcze poszczególnych elementów maszyn ( np. spawanie). Wykonywali także drobne elementy maszyn i urządzeń metodą obróbki ręcznej. Doskonalili swoje umiejętności związane demontażem i naprawą ciągników i maszyn rolniczych (niektórzy po raz pierwszy w życiu). Nauczyli się weryfikować zdemontowane części oraz odpowiednio je regulować. Odwiedzili też firmę Iliadis zajmującą się produkcją i konserwacją maszyn używanych w rolnictwie - maszyny nawadniające pola oraz poznali opatentowany wynalazek taty właściciela – urządzenie do wykrawania tytoniu.

Natomiast technicy agrobiznesu zaznajamiali się z funkcjonowaniem różnych firm i placówek. Byli na wizytacji w Katerini, w stowarzyszeniu rolników regionu Pieria, gdzie rolnicy z tego regionu sprzedają swoje plony kiwi. Dowiedzieli się o zasadach przechowywania tego owocu nawet przez 5-6 miesięcy. Z kolei, podczas wizytacji na farmie i w przedsiębiorstwie Fotiadas poznali zasady hodowli czarnych świń oraz proces produkcji wysokiej jakości wyrobów: kiełbas , boczków i mięs. Innym razem zbierali słodkie winogrona, a następnie wykonywali czynności porządkowo - organizacyjne, albo pracowali na plantacji oliwek, poznali maszyny i urządzenia, jakie wykorzystuje się przy zbiorach. Przy zastosowaniu programów komputerowych, wspierających prowadzenie działalności, zgłębiali też tajniki planów finansowych przedsiębiorstwa, zasady prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej i spółek, uproszczonej formy ewidencji księgowej oraz inwentaryzacji składników majątkowych. Dokonywali klasyfikacji kosztów

Uczniom z żywieniówki (technik żywienia i usług gastronomicznych) staż zapewnił luksusowy hotel San Pantelejmon, w którym mieszkała grupa z Korolówki - Osady. Gastronomowie zapoznali się z systemem przechowywania i magazynowania żywności, pokazano im stosowane w Grecji metody i techniki obróbki surowców. W podziale na grupy, pod okiem mentorów, pracowali na kuchni, przygotowując dania i bufet śniadaniowy oraz produkty i półprodukty na obiad i kolację w hotelu. Przygotowywali dla gości salę restauracyjną, a następnie obsługiwali serwis. Planowali i przygotowywali kosztorys menu dla gości w oparciu o zakupy poczynione na targu w Leptokarii. Na koniec praktyk przeszli szkolenie z panem Sakisem z przyrządzania kaw. Dowiedzieli się, jakie rodzaje kaw są najchętniej spożywane w Grecji i jak się je przygotowuje.

Korzystając z lokalnych warunków, wszyscy uczniowie zbierali oliwki, obserwowali proces technologiczny powstawania oliwy w tłoczni oliwy oraz odwiedzili rodzinną fabryczkę sera feta.

Oprócz nauki i pracy był też czas na wypoczynek i rozrywkę. W wolnym czasie uczniowie mogli zażywać morskich kąpieli, spacerować po plaży, grać w siatkówkę plażową, czy leżakować przy hotelowym basenie ( z hotelu do morza było zaledwie 200 metrów). Greckie centrum stażu zawodowego, reprezentowane przez Adonisa Karatziosa, zadbało o bogatą ofertę imprez kulturalno – rozrywkowych. Jedną z atrakcji była możliwość zobaczenia „zawieszone między niebem a ziemią” Meteory – cud natury i architektury, zasłużenie znajdujące się na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO. Nadzwyczajność Meteorów polega na połączeniu krajobrazu z bogactwem historii klasztorów, tajników życia mnichów i wierzeń Greków. Młodzież zwiedziła największy z osadzonych wysoko na skałach monastyrów oraz uczestniczyła w warsztatach pisania ikon. Niepowtarzalny był rejs na wyspę Skiathos (znaną z musicalu „Mamma Mia”). W trakcie podróży statkiem uczniowie wzięli udział w greckiej zabawie pod wodzą kapitana Kostasa oraz odwiedzili „złotą plażę” Kukunarias. Po raz ostatni, korzystając z pięknej, słonecznej pogody, plażowali i kąpali się w Morzu Egejskim. Organizowane też były krótsze „wypady”, choćby piesza wycieczka z miasteczka Litochoro Wąwozem Enipas w Parku Narodowym Olimpu. Warto było zobaczyć Wodospady Zeusa i Wanny Afrodyty (dwie). Popołudniami młodzież zwiedzała okoliczne atrakcje, takie jak Stary Panteleimon, port i zamek w Platamonas. Znalazł się także czas na zakupy na targu w Leptokarii. Wiele emocji dostarczył grecki wieczór folklorystyczny w hotelu San Pantelejmon z tradycyjną muzyką i tańcami. Oczywiście, królował sirtaki, zwany tańcem Zorby. Po części oficjalnej cała sala dołączyła się do zabawy i uczyła się kroków.

W czasie stażu młodzież miała okazję kosztować tradycyjnych greckich potraw, takich jak moussaka, pita w różnych wersjach smakowych, tzatziki, souvlaki, tiganites i oczywiście grecka sałatka. Dużym zainteresowaniem cieszyła się tzw. grecka herbata z ziół zbieranych na Olimpie o cudownych właściwościach zdrowotnych. Podawano ją codziennie do śniadania. Wyjątkowo smakowały też miody z owoców koumaro (rośnie tylko w okolicach Starego Pantaleimonu) i kasztana jadalnego, w Polsce zupełnie nieznane.

W trakcie praktyk korolowską grupę odwiedził Dyrektor Szkoły Leszek Młynarczyk. Była to wizyta monitorująca przebieg stażu w Grecji. Obserwował zajęcia i warsztaty poszczególnych kierunków kształcenia zawodowego oraz uczestniczył w wycieczkach. Zapoznał się z warunkami zamieszkania i pracy, a także organizacją czasu wolnego, jakie stworzyli twórcy projektu. Ocenił je bardzo wysoko.

Po zakończeniu praktyk młodzież razem ze swoimi nauczycielami ( A. Jaszczuk, A. Wodnicka, D. Łubkowska, J. Wołos, E. Krzywania) podsumowała zdobytą wiedzę i umiejętności z całego pobytu. Podczas uroczystej ceremonii uczniowie otrzymali certyfikaty ukończenia stażu zagranicznego i pożegnali się z opiekunami z Grecji, z którymi stworzyli zgrany zespół.

Praktyki w Grecji dały uczniom możliwość rozwoju zawodowego i zapewne były dla wielu niesamowitą przygodą, w czasie której poznali „kawałek świata”, zasmakowali innego życia. Praktyka zagraniczna to dla młodych ludzi także okazja do nauki i doskonalenia języka obcego, w tym branżowego (głównie angielskiego, ale także greckiego), ze szczególnym uwzględnieniem słownictwa i wyrażeń z zakresu języka specjalistycznego w swoich dziedzinach. Dzięki mobilności uczniowie rozwijali kompetencje społeczne i osobiste, takie jak pewność siebie, wiara we własne możliwości, umiejętność komunikacji w zespole, przedsiębiorczość. Mobilność wpływa też na rozwój kulturowy młodych osób, w szczególności na integrację ze społeczeństwem europejskim. Niewątpliwie, praktyki zagraniczne i doświadczenia z nich wyniesione to również okazja dla Szkoły do nawiązania lepszych kontaktów z przedsiębiorcami i poszerzenia wiedzy oraz kompetencji zawodowych nauczycieli.